PREČO PREDÁVAŤ SVOJU NEHNUTEĽNOSŤ LEN CEZ JEDNU REALITNÚ KANCELÁRIU?
Mnoho ľudí sa bojí predávať svoju nehnuteľnosť exkluzívne – čiže podpísať pred predajom sprostredkovateľskú zmluvu iba s jednou realitnou kanceláriou a výhradne cez ňu nehnuteľnosť ponúkať na trhu. Aké majú kupujúci obavy a či sú opodstatnené, vysvetlíme v ďalších riadkoch.
Strašiak v podobe troch mesiacov
Väčšinou predávajúcich vystraší doba troch mesiacov, počas ktorých predáva nehnuteľnosť výhradne jedna vybraná realitná kancelária. V prípade vhodne stanovenej predajnej ceny ide však o adekvátnu predajnú dobu, ktorá zodpovedá štandardnej situácii na realitnom trhu. Každý realitný maklér má svoje postupy, databázu záujemcov, skúsenosti a prax a určite urobí všetko preto, aby sa vaša nehnuteľnosť predala čo najskôr a za požadovanú alebo vyššiu cenu. Predávajúci sa, samozrejme, snažia rozhodiť aj vlastné siete a boja sa, že ak získajú záujemcu po vlastnej osi, budú limitovaní sprostredkovateľskou zmluvou, ktorú podpísali s realitnou kanceláriou. Aj z tejto situácie však môžu profitovať obe strany, ak si predávajúci zoženie kupujúceho, realitný obchod môže zastrešiť realitná kancelária. Vždy sa dá nájsť dohoda, aby boli všetky strany spokojné
Aké sú rozdiely medzi exkluzívnym a neexkluzívnym predajom?
Ak nehnuteľnosť predáva viacero realitných kancelárií, tak všetky svoje inzeráty zverejnia aj na realitných portáloch. Tých relevantných portálov je pomerne málo, čiže sa stáva, že jedna nehnuteľnosť je tam viackrát, čo nehádže na nehnuteľnosť dobré svetlo. Záujemca môže nadobudnúť dojem, že nehnuteľnosť je nepredajná a niečo s ňou nie je v poriadku.
Ak je pod sebou tá istá nehnuteľnosť s rovnakými alebo podobnými fotkami, nebodaj za rôzne ceny, lebo niekto uvádza cenu vrátane provízie a iný bez, naozaj to nepôsobí seriózne a kupujúci takúto ponuku pri výbere radšej preskočí. Ak je inzerát kvalitný, obsahuje profesionálne video, 3D obhliadku, pôdorys, podrobný opis nehnuteľnosti, okolia, lokality či dopravnej dostupnosti, určite dokáže upútať pozornosť a pôsobiť exkluzívne aj keď sa na realitnom portáli vyskytuje iba raz.
Menej je niekedy viac a naozaj to platí aj v počte inzerátov na predaj jednej nehnuteľnosti.
Vytvorí sa totiž dojem, že ide o výnimočnú nehnuteľnosť, ktorú v hociktorej realitnej kancelárii nedostať.
Ako rozmýšľa o realitná kancelária?
Pokiaľ má realitná kancelária v ponuke nehnuteľnosť, ktorú predávajú aj iné realitné kancelárie, nie je tak motivovaná investovať do reklamy, lebo vynaložené prostriedky by sa mohli minúť účinku a nehnuteľnosť zobchoduje niekto iný.
Ak predáva nehnuteľnosť výhradne jedna realitná kancelária, má vyššiu motiváciu sa snažiť aj čo sa týka investícii do reklamy. Či už ide o reklamné plachty, sponzorovanie príspevkov na sociálnych sieťach či topovanie ponúk na realitných portáloch. Čiže aj v tomto prípade dostane klient a jeho ponuka oveľa lepší propagačný servis ako keď je jeho nehnuteľnosť na predaj v piatich realitných kanceláriách, ale do reklamy neinvestuje ani jedna z nich, lebo nemá istotu, že sa jej vynaložené prostriedky po predaji vrátia.
Štatistiky potvrdzujú, že exkluzívne ponuky sa v realitných kanceláriách predajú rýchlejšie a za vyššie sumy a to z toho dôvodu, že realitná kancelária si je vedomá svojho postavenia a dohodnutá provízia jej umožňuje investovať do home stagingu, profesionálnych fotografií či 3D obhliadky. Samozrejme, dôležitým parametrom pri predaji nehnuteľnosti je CENA, ktorá je určujúcim faktorom, či zvonia telefóny a je záujem o obhliadky.
Veľakrát sa pri exkluzívnych predajoch stáva, že záujemcov o jednu nehnuteľnosť je viac, a preto nastáva licitácia ceny, z čoho opäť profituje majiteľ.
Stratégia predaja a prehľad
Exkluzívny predaj prostredníctvom jednej realitnej kancelárie má výhodu aj v lepšom prehľade o celom procese. Realitná kancelária majiteľov pravidelne informuje o počte dopytov, obhliadok, vie povedať, čo záujemcov odrádza po prípade, čo ich na nehnuteľnosti láka. Sú to dôležité informácie, ktoré sa dajú využiť v stratégii predaja , aby sa dopracovalo k želanému cieľu – predaju nehnuteľnosti za čo najvyššiu cenu. Ak by ste však takto mali dostávať informácie z desiatich realitných kancelárií, tak by ste mohli stratiť prehľad, čo, kto, kedy a ako. Preto jednoznačne odporúčame zveriť predaj nehnuteľnosti iba jednej realitnej kancelárii, ktorú si však treba vybrať na základe určitých kritérií, lebo aj tu sa dá šliapnuť vedľa. Vyberte si takú realitnú kanceláriu, ktorá má dobrú reputáciu, kvalitnú prezentáciu nehnuteľností a prvotný prístup makléra je na vysokej úrovni.
Na čo sa spoľahnúť pri výbere realitnej kancelárie?
- Vlastné skúsenosti
- Odporúčanie známych, kolegov alebo rodiny
- Recenzie na Google
- Referencie od spokojných klientov
- Aktuálna webová stránka realitnej kancelárie
- Aktivita na sociálnych sieťach
- Členstvo v ZRKS - dodržiavanie etického kódexu
Prajem vám pri rozhodovaní veľa šťastia a držím palce pri prenájme či predaji nehnuteľnosti!
Prečítajte si aj blog: Výhody predaja nehnuteľnosti cez realitnú kanceláriu
Mgr. Eleonóra Lukáčová, konateľka realitnej spoločnosti TIP TOP REAL, s.r.o.